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EMPTY STAGES, CROWDED FLATS

EMPTY STAGES, CROWDED FLATS

PERFORMATIVITY AS CURATORIAL STRATEGY

Performing Urgency #4

2017

Broschur. 176 Seiten. englisch
ISBN 978-3-89581-443-3

18,– € *

Performing Urgency #4 – Series Edited by Florian Malzacher.

During its impressive career over the last decades the term ‘performative’ has been attributed with many parallel meanings in the humanities, philosophy, arts, or economics. Empty Stages, Crowded Flats additionally applies the notion of the performative to the context of curating with the aim to unfold a potential that so far has been mostly unused.

The book is following J. L. Austin, Judith Butler, and others in their belief in the performative capacity to transform reality with words and other cultural utterances, but it also emphasises the often dismissed, colloquial notion of the performative as something being ‘theatre-like’, believing that those two strands are in fact interdependent and intertwined.

Empty Stages, Crowded Flats investigates an array of staged situations, from choreographed exhibitions, immaterial museums, theatres of negotiation, and discursive marathons, to street carnivals and subversive public-art projects, and asks how ‘theatre-like’ strategies and techniques can in fact enable ‘reality making’ situations in art, and how, as a consequence, curating itself becomes staged, dramatised, choreographed, and composed.


With contributions by Frédérique Aït-Touati, Knut Ove Arntzen, Nedjma Hadj Benchelabi, Claire Bishop, Beatrice von Bismarck, Rui Catalão, Vanessa Desclaux, Tim Etchells, Galerie, Karin Harrasser, Shannon Jackson, Ana Janevski, Lina Majdalanie, Ewa Majewska, Florian Malzacher, Maayan Sheleff, Gerald Siegmund, Claire Tancons, Kasia Tórz, Rachida Triki, Jelena Vesić, Joanna Warsza, and Catherine Wood.

A publication by House on Fire, Live Art Development Agency & Alexander Verlag Berlin. The book series Performing Urgency is supported by the Culture Programme of European Union.

 

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Band 4 der von Florian Malzacher herausgegebenen englischsprachigen Reihe Performing Urgency.

Während seiner beeindruckenden Karriere ist der Begriff ‘performativ’ in den letzten Jahrzehnten mit vielen parallelen Bedeutungen in den Geisteswissenschaften, Philosophie, Kunst oder auch der Ökonomie belegt worden. Empty Stages, Crowded Flats wendet das Konzept des Performativen im Kontext des Kuratierens mit dem Ziel an, ein Potential zu entfalten, das bisher weitgehend ungenutzt ist.

Das Buch folgt J. L. Austin, Judith Butler und anderem in ihrem Glauben an die performative Kraft, Wirklichkeit mit Worten und anderen kulturellen Äußerungen verändern zu können. Aber es unterstreicht auch die oft unterschätzte, umgangssprachlichere Bedeutung des Begriffs als Beschreibung für etwas das „theater-ähnlich“ ist: Beide Stränge sind miteinander verwoben und voneinander abhängig.

Empty Stages, Crowded Flats versammelt eine große Bandbreite solcher kuratorischer Ansätze – von chorographierten Ausstellungen, immateriellen Museen, Theatern der Verhandlung und diskursiven Marathons bi shin zu Straßenkarnevals und subversive Projekten im öffentlichen Raum – und fragt dabei wie ‚theater-ähnliche’ Strategien und Techniken es erst ermöglichen ‚wirklichkeits-verändernde’ Situationen in der Kunst zu erzeugen und – als Konsequenz daraus – wie Kuratieren selbst inszeniert, dramatisiert, choregraphiert und komponiert wird.

»…Empty Stages, Crowded Flats liest sich auch einfach lohnend als Kompendium, das bahnbrechende Formate der letzten Jahrzehnte noch einmal Revue passieren läss …« Christine Wahl, theater heute